Stanovená záloha státu je specifický pojem zavedený v nadstavbovém zákonu, označující účastníky pokročilých kurzů. Účastník stanovené zálohy státu skládá slib v tomto znění:
Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že jako občan a vlastenec budu respektovat principy demokratického právního státu a budu obětavě plnit úkoly, které mi budou jako členovi stanovené zálohy státu uloženy. Slibuji, že při plnění úkolů stanovené zálohy státu i v občanském životě budu jednat odpovědně, odvážně a skromně. Bude-li to třeba, budu odhodlaně snášet nepohodlí a nebezpečí s tím spojená. Slibuji, že budu vždy příkladně dbát zásad bezpečného nakládání se zbraní.
Složení slibu se vyžaduje až od kurzu MV-201 a výše. Tedy pro účast na základním levelu, kterým je trénink individuální obrany, se účast ve stanovené záloze státu nevyžaduje.
Bez ohledu na text slibu, ani stanovené záloze státu nelze ukládat povinnosti jinak než na základě zákona. Tím zákonem je pouze nadstavbový zákon (protože v žádném jiném zákonu se pojem „stanovená záloha státu“ nevyskytuje) v § 17 odst. 1, který praví: Je-li to nezbytné pro plnění úkolů v rámci krizového stavu, kterým se rozumí stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav, může vláda po dobu trvání vyhlášeného krizového stavu nařízením a) stanovit, nejdéle však vždy na 3 měsíce, podmínky nakládání nebo oprávnění nakládat se střelnými zbraněmi odchylně od právních předpisů uvedených v § 2 odst. 1, nebo b) nařídit ve zvýšené míře výkon kontrolní činnosti na úseku nakládání se zbraněmi.
Tedy na základě tohoto může vláda například nařídit viditelné nošení zbraní nebo jejich odstranění z evakuovaného území. V celém zákonu však není nic, co by vládu opravňovalo k využití stanovené zálohy státu ke kontrolní činnosti, potlačování demonstrací a podobně.
Stejně jako povinnosti, i tresty nelze ukládat jinak než na základě zákona. Jediný trest, který je stanoven za porušení slibu stanovené zálohy státu, je vyloučení (a to ještě jen tehdy, pokud „hrubým nebo opakovaným porušením znemožní, ohrozí nebo ztíží dosažení účelu systému střelecké přípravy anebo sníží nebo ohrozí jeho vážnost“).
Samozřejmě pokud vláda nemá pravomoc stanovenou zálohu státu využít ke kontrolní činnosti, potlačování demonstrací a podobně, stejně tak nejsou členové stanovené zálohy státu oprávněni takové činnosti vykonávat z vlastní iniciativy. Takové jednání by naopak mohlo být trestné podle § 3 – Zákaz ozbrojených skupin.
Více o stanovených zálohách státu naleznete přímo v zákoně 14/2021 Sb.
LEVEL 1 – sebeobrana
Tato úroveň se soustředí na výuku praktických a právních aspektů při použití zbraně v nutné obraně a krajní nouzi. Jde o základní úroveň výcviku, který je realizován ve formě dvou kurzů:
LEVEL 2 – ochrana měkkých cílů
Druhá úroveň se soustředí na řešení komplikovanějších situací, jako je ochrana snadno zranitelných cílů nebo útok většího rozsahu.
LEVEL 3 – krizové situace
Třetí úroveň se soustředí na výcvik nakládání se zbraněmi v krizových situacích nevojenského typu.
LEVEL 4 – individuální trénink
Aprobace je specifický typ osvědčení, který se vydává absolventům kurzů při splnění předepsaných podmínek. Dělí se na:
Ministerstvo vnitra může pořádáním kurzů pověřit fyzickou nebo právnickou osobu, která je držitelem zbrojní licence skupiny F, H nebo J a prokáže, že je schopna kurzy pořádat v rozsahu předepsaném tímto nařízením. Taková osoba pak může kurzy pořádat na komerční i nekomerční bázi - může jít o výcvikovou agenturu, která bude pořádat kurzy jako součást svého podnikání, ale stejně tak může střelecký klub pořádat kurzy pro své členy.
AUTOR TEXTU: DAVID KARÁSEK / LEX